Czym jest TRENING FUNKCJONALNY?

Czym jest TRENING FUNKCJONALNY?

       Przeglądając ofertę różnych miejscówek z aktywnością fizyczną możemy trafić na pozycję: „Zajęcia Grupowe” lub „Zajęcia Funkcjonalne”. Pod tymi chwytliwymi zwrotami może w zasadzie kryć się wszystko, ponieważ patrząc pod kątem ilości uczestników, gdzie więcej niż para to grupa – ceramiczne czwartki lub szachowe wtorki to także zajęcia grupowe.

O funkcjonalności nie wspominając! – Myślenie też jest funkcjonalne.

Kiedy trening jest FUNKCJONALNY?

Jaki jest i czym powinien charakteryzować się funkcjonalny trening?

Żeby trening był funkcjonalny, musi spełniać daną funkcję oraz kryteria sytuacji lub aktywności w której, można użyć jakiejś jego konkretnej części.

Przykłady?

1. Wiążąc buty, zrobisz przysiad w pełnym zakresie ruchu zamiast robić żurawia i wystawiać swoje cenne dyski międzykręgowe na uraz.

2. Podnosząc swoje dziecko, zrobisz to techniką używaną podczas zarzutu olimpijskiego lub rwania. Zaserwujesz mu tym więcej emocji, a Twoje plecy będą bezpieczne.

3. Pchając samochód, napniesz brzuch, ustawisz kręgosłup w odpowiedniej krzywiźnie, a siłę wygenerujesz z bioder nie obciążając przy tym kolan.

Dodatkowo, dobrze by było gdyby trening ten spełniał następujące kryteria:

Odpowiedniość – powinien być skrojony na TWOJĄ miarę. Każde ćwiczenie można skalować, więc jeżeli masz za sobą jakiekolwiek przebyte kontuzje i nie możesz robić przysiadów ze sztangą to uwierz mi – ciężar własnego ciała w zupełności wystarczy.

Dokładność – to wiąże się bardzo mocno z odpowiedniością, a więc technika, technika i jeszcze raz technika. Trening bez techniki to jak zajęcia grupowe bez jasno określonego planu działania, który ma na celu poprawę umięjętności w konkretnym kierunku, a wtedy staje się zwykłym spotkaniem rekreacyjno-integracyjnym. Tak, jak spotkanie ze znajomymi nad Wisłą.

Współdziałanie – to hasło zawiera w sobie dwa poprzednie oraz dotyczy integracji różnych grup mięśniowych, które chcemy aktywować i używać podczas treningu z systemem nerwowym, który powinien zostać odpowiednio obciążony przez trening, aby w rezultacie dać impuls naszemu organizmowi do rozwoju.

Bezpieczeństwo – o tym podpunkcie, chyba nie trzeba wspominać. Jeżeli nie stworzymy optymalnego środowiska dla wszystkich poprzednich kryteriów, nie ma mowy o efektywnym treningu, a co gorsza o poprawie stanu zdrowia i samopoczucia. Bezpieczeństwo na treningu to podstawa.

Zgodność – to kryterium zakłada spełnienie kryterium sytuacji w której, wartość dodana takiego treningu może być użyta w życiu codziennym. Dokładnie tak jak to opisałem w przykładach powyżej.

Jeżeli Wasz trening spełnia te warunki oraz Wasz trener ma o nich pojęcie – WTEDY TRENING JEST FUNKCJONALNY.

W każdym innym wypadku trafiacie na zajęcia rekreacyjno-integracyjne.

Sorry.

Jak wygląda TRENING FUNKCJONALNY?

Wiele osób myli CrossFit lub innego rodzaju zajęcia (chwytliwie nazwane) z treningiem funkcjonalnym. Trening ten może być jego elementem, ale na pewno nie powinniśmy używać tych słów zamiennie.

Jeżeli na treningu ćwiczymy konkretne ruchy w odpowiednio dobranej intensywności, których używamy i potrzebujemy na co dzień – to tak, trening będzie funkcjonalny.

Przykład treningu funkcjonalnego ukierunkowanego na poprawę siły oraz wydolności, skupionego na dwóch najczęściej używanych przez nas w życiu codziennym ruchach:

  • Pchanie
  • Przyciąganie

Poprawa jakości treningu funkcjonalnego

Istnieje kilka sposobów służących do poprawy jakości naszego treningu. Dla przykładu, w studiu Local Gym używamy pasków z pulsometrami służących do monitorowania pracy serca. Dzięki temu zawsze wiemy w jakiej strefie tlenowej znajduje się ćwicząca osoba, a co za tym idzie – z jakiego źródła energii korzysta; tkanki tłuszczowej lub glikogenu mięśniowego.

Jest to niezwykle przydatne, gdy naszym celem jest pozbycie się nadmiernych kilogramów, a w szczególności tłuszczu wisceralnego. (O strefach tlenowych możecie więcej przeczytać tutaj: https://www.instagram.com/p/Bn8gNUJA7DB/).

Paski prezentują się jak na zdjęciu poniżej, a wyniki i wartości jakie z nich otrzymujemy to dodatkowo % naszego tętna maksymalnego, spalone kalorie oraz zdobyte punkty za bycie w odpowiedniej strefie tlenowej.

Dodatkowo, uczestnicy ZAJĘĆ GRUPOWYCH (tak, użyjmy tego stwierdzenia) o charakterze TRENINGU FUNKCJONALNEGO (tego też użyjmy, a co!) trenując wraz z innymi uczestnikami, widząc swój jak i ich wynik mogą się wzajemnie motywować. 

To właśnie czyni zajęcia funkcjonalne w małych grupach bardziej efektywne od zajęć fitness. Małe grupy, sprzyjają także technice, która nadzorowana jest nieustannie przez doświadczonego trenera, więc nie ma mowy o złej formie.

Strefy tlenowe: Szara - 1, Niebieska- 2, Zielona-3, Żółta-4, Czerwona-5
Paski MyZone

Jeżeli ta forma treningu przemawia do Ciebie i chcesz ćwiczyć bezpiecznie, a poprawa wytrzymałości oraz praca nad sylwetką to Twój tegoroczny cel – zapraszam do Local Gym.

Studia treningowego, które powstało specjalnie dla takich osób jak Ty!

Więcej informacji oraz aktualne promocje znajdziesz na stronie internetowej www.localgym.pl lub kontaktując się ze mną bezpośrednio.

Dodaj komentarz

Translate »