Motywacja vs. Nawyk vs. Systematyczność

Motywacja vs. Nawyk vs. Systematyczność

MOTYWACJA  vs. SYSTEMATYCZNOŚĆ

Jak dużo i czy w ogóle MOTYWACJA jest potrzebna żeby zbudować NAWYK, i co ma do tego SYSTEMATYCZNOŚĆ?

Zacznijmy od tego, czym właściwie jest MOTYWACJA. Jest to energia fizyczna oraz psychiczna potrzebna do rozpoczęcia, podtrzymania oraz ukończenia danego założenia bądź celu, który sobie postawimy.

Czyli w skrócie, jeżeli chce schudnąć lub podnieść swoją efektywność w konkretnej dziedzinie to muszę:

1) Znaleźć zasób w postaci swojego czasu
2) Ułożyć plan 
3) Ruszyć dupę i go skrupulatnie realizować

W porządku, ale pewnie powiesz, że po tygodniu lub dwóch otoczka wokół “nowego ja” znika i wracasz to codzienności – KLASYK.

Tutaj więc z pomocą przychodzi NAWYK.

NAWYK to czynność, do której nie potrzebujemy już MOTYWACJI. Jest zakodowany głęboko w podświadomości i używamy go, w konkretnych sytuacjach po wystąpieniu określonego bodźca. 

Przykład? Papieros po zjedzonym posiłku. Mamy bodziec X w postaci zjedzonego posiłku i czynność Y w postaci papierosa. 

Nikt tu nie pali, ale wiemy o co chodzi. Dla chętnych poniżej załączam link do badań.

Innym przykładem może być np. kolejność zakładania skarpetek. W większości przypadków jest taka sama.

NAWYK jest dualny. W zasadzie wszystko jest, ale NAWYK ma tak wielką moc sprawczą, że jeżeli go nie okiełznasz to będziesz mieć problem lub nawet gorzej. Będziesz go mieć nieświadomie, ponieważ jeżeli dana czynność wykonana jest świadomie to jest już ZWYCZAJEM.

Jak się pozbyć złego NAWYKU? 

Niestety jeszcze nie ma opcji, aby tak jak w matrixie podłączyć się do komputera i za sprawą magicznego przycisku wymazać to co niepotrzebne i zostawić same dobre rzeczy. 

Zły nawyk możesz “nadpisać” dobrym, który najpierw będzie zwyczajem, ponieważ użyjesz do tego świadomości i z czasem, jeżeli wystarczająco długo będziesz to powtarzał stanie się podświadomie wykonywanym nawykiem. 

Jak zbudować dobry NAWYK od zera? 

Tak samo. Wybierz obszar nad którym, chcesz pracować, dajmy na to zarządzanie własnym czasem. Wypisz na kartce jakie czynności wykonujesz w ciągu dnia i określ mniej więcej czas, który na nie poświęcasz a następnie wykreśl te, które Ci go zabierają jak np. Sprawdzanie powiadomień na FB. 

Rozwiązanie? Usuń aplikację z telefonu. Messenger zostaw. Przecież wiem, że bez tego jak bez ręki.

I co, tylko tyle? Usunięciem aplikacji zbuduje nawyk?!  – Ni ch*ja.

Do tego będzie Ci potrzebna SYSTEMATYCZNOŚĆ.

Czyli najprościej, świadome wykonywanie pewnej czynności tak długo, aż umysł stwierdzi, że robi to od zawsze i w sumie nie potrzebuje dodatkowej motywacji, aby rozpocząć to działanie. Po prostu robi. 

W czym tkwi trik?

Tutaj macie przykład na żywym organizmie. 

Wstaje wcześnie, około 6-7 rano. Chcąc podnieść produktywność i w spokoju móc poczytać książkę, pomedytować lub po prostu napić się kawy przed treningami. Pojawił się błyskotliwy pomysł – będę wstawać wcześniej, dajmy na to o 4:30 lub 5:00.

Chcąc zbudować sobie NAWYK “porannego” wstawania o 5 rano, ustawienie budzika byłoby zbyt proste, więc trzeba było lekko obejść ten mechanizm. Ustawienie pięciu dałoby ten sam efekt poza tym, świadomość włączonej opcji drzemki nie pomaga ani trochę. 

Kupiłem bonsai, które dla człowieka szanującego naturę i kulturę Chińską znaczy więcej niż tylko drzewo w donicy i postanowiłem, że codziennie rano mam je zanieść do kuchni i podlać.,.

Przyznam, że wiele razy wracając z kuchni do pokoju kołdra łapała mnie za kostkę i wciągała w swe objęcia i nie dając szansy na produktywny poranek, ale po niecałym tygodniu jest to wykonalne i praktykowane.

Poranne wstawanie dla wielu jest ciężkie, ale taki widok zdecydowanie podnosi poziom energii i buduje DYSCYPLINĘ.

Tak jest, DYSCYPLINA. Czyli instrukcja, przepis na działanie prowadzące do osiągnięcia wyznaczonego celu. Procedura działania. 

 

Coś co przy relatywnie wysokim poziomie MOTYWACJI , po pomyśleniu “Zacznę wstawać wcześniej”, gdy zadzwoni budzik postawi Cie na nogi i pokieruje poprzez kolejne etapy ku realizacji Twojego celu, bo wiesz, że trzeba podlać to je**ne drzewko choćby nie wiem co.

Early to bed and early to rise makes a man
healthy, wealthy and wise.
– Benjamin Franklin

 

 

 

NAWYK – Gardner, B., de Bruijn, G.-J, & Lally, P. (2011). A systematic review and meta-analysis of applications of the Self-Report Habit Index to nutrition and physical activity behavoirs. Annals of Behavioral Medicine, 42, 174-187.

Dodaj komentarz

Translate »