Orzechy – jakie i dlaczego?

Orzechy – jakie i dlaczego?

Podkręć swój umysł!

   Nie ważne czy “jesteś” na diecie lub po prostu zdrowo się odżywiasz. Orzechy, bo o nich ten artykuł, ze względu na dużą ilość białka oraz zdrowych kwasów tłuszczowych, mają wiele właściwości korzystnych nie tylko przy zmaganiach z budowaniem sylwetki lub redukcją zbędnych kilogramów, ale także szereg plusów poprawiających codzienny życiowy performance.

Najważniejszą rzeczą o której warto wspomnieć jest wysoka zawartość witamin z grupy B i witaminy E które, korzystnie wpływa na pracę mózgu i kondycję skóry.

Badania przeprowadzone przez mądrych gości w białych kitlach z kraju, który wciąż w dużej mierze myśli, że Europa to państwo wykazują, że SYSTEMATYCZNE jedzenie 6-7 orzechów brazylijskich znacznie, bo aż do 37% na przestrzeni 30 dni poprawia pamięć, koncentrację oraz skupienie.

CZYLI LEGALNY I LEGITNY DOPING DLA MÓZGU !

(Tutaj mały disclaimer dla studentów i maturzystów – zjedzenie pół kilo na raz, nie przyspieszy tego procesu. Wręcz przeciwnie, może zaszkodzić, także z umiarem.)

Najbardziej niedocenione, najmniej znane - orzechy brazylijskie.

Są źródłem witaminy E – silnego przeciwutleniacza, który chroni przed działaniem wolnych rodników, co jest szczególnie ważne dla naszej skóry.

Czym są wolne rodniki? Są to produkty procesów metabolicznych m.in spalania. Jeśli zachowana jest między nimi równowaga, mamy się dobrze. Nadmiar wolnych rodników może powodować miażdżycę, raka i przedwczesne starzenie się, ale tu nie o tym.

Co jest w nich takiego super?

Zacznijmy od tego czego mają najwięcej, czyli SELENU. 

Prawidłowe stężenie może zmniejszać ryzyko chorób tarczycy oraz układu sercowo-naczyniowego. Wpływa na układ odpornościowypłodność męską oraz ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów (antyoksydacja, ochrona przed wolnymi rodnikami).

Teraz coś dla Was drogie Panie – selen tak samo jak cynk ponadto poprawia stan włosów i paznokci. Trzeba jednak pamiętać, że NADMIAR może zwiększać ryzyko insulinooporności, co z kolei prowadzi do szybszego odkładania się zbędnej tkanki tłuszczowej w okolicach boczków.

Smacznego, ale z umiarem!

Co jeszcze? Otóż proszę:

Mangan 
Ma duży wpływ na libido, poziom testosteronu we krwi oraz płodność.

Wapń i Fosfor.
Dzięki nim mamy zdrowe, twarde kości i zęby.

Magnez 
Usprawnia pracę mózgu, działa antystresowo. Drżenie mięśni? Oto remedium.

Potas 
Ten koleżka jest w zasadzie we wszystkich komponentach codziennej diety. Ma duży wpływ na to jak trawimy węglowodany i przyswajamy białko.

Witamina E 
Witamina młodości. Przeciwdziała starzeniu, posiada właściwości antyoksydacyjne i zapobiega miażdżycy.

 

Kwas foliowy 
Coś dla Was świeżo upieczone mamuśki. Kwas foliowy jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju płodu.

Kwas oleinowy 
Kwas tłuszczowy z grupy omega-9, zwalcza choroby skórne i schorzenia układu pokarmowego.

Witamina B1
Reguluje funkcjonowanie układu nerwowego, serca i mięśni.

Żelazo
Obniża poziom cholesterolu, wpływa na układ nerwowy, chroni przed depresją.

Nie bez powodu mówią, aby zjeść czekoladę, gdy mamy zły humor. Najlepiej gorzką, tak z min 70% kakao.

Kwasy omega-6 i omega-3
Wspomagają układ krążenia. Poprawiają koncentrację i zapamiętywanie.

Dobra Kam skończ z tymi pierwiastkami i naukową gadką.

Czarno na białym- Co mi to da, że będę je w siebie pakować?

– Działają neoruprotekcyjnie. Zwiększają ilość połączeń neuronowych. Poprawi to pamięć i funkcje poznawcze.

– Poprawią pracę mózgu.

– Zmniejszą prawdopodobieństwo zawału serca i miażdżycy.

– Obniżą poziom złego cholesterolu LDL i podniosą dobrego HDL.

– Zwiększą odporność na stres. Podtrzymują prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. 

– Wzmocnią odporność organizmu.

– Przyspieszą regenerację skóry i zwolnią proces starzenia się organizmu.

– Działają przeciwnowotworowo.

– Zapobiegają trądzikowi.

– Są smaczne.

Które orzechy warto wybierać?

Orzechy brazylijskie

Doskonałe źródło selenu. Ich garść dostarczy aż 480 proc. dziennego zapotrzebowania na ten cenny pierwiastek, wspierający naszą odporność. Są źródłem kompletnego białka, miedzi, magnezu, magnanu, potasu, żelaza, wapnia, fosforu oraz cynku. Ponadto zawierają witaminy z grupy B oraz witaminę E.

Orzechy włoskie

Popularne w Polsce. Bogate w wysokowartościowe białko (15 proc.) Wystarczy zjeść trzy orzechy włoskie, aby wypełnić dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3. Ze względu na bogactwo kwasu foliowego polecane są szczególnie kobietom w ciąży.

Nerkowce

Uznawane za najbardziej delikatne i smaczne orzechy są owocami drzewa nanercz, pochodzącego z Brazylii. Nerkowce zawierają najwięcej żelaza spośród wszystkich orzechów. Do tego są bogate w białko (18 proc.), magnez, fosfor oraz cynk.

Migdały

Nasiona migdałowca uznawane są za najszlachetniejsze, o czym możemy się przekonać patrząc na cenę migdałowego masła orzechowego. Zaraz po fistaszkach, zawierają najwięcej białka (20 proc.) W 100 gramach migdałów mamy 80% dziennego zapotrzebowanie na magnez. Bogate w fosfor, są też królami pod względem zawartości witaminy B2 i witaminy E. poziomu libido.

Fistaszki (orzeszki ziemne, arachidowe)

Najbardziej wartościowe i najtańsze źródło białka wśród wszystkich orzechów. W 100 gramach znajduje się go aż 25 gram. Zawierają sporo witaminy B3, witaminy E oraz kwasu foliowego.

Gdzie szukać najlepszych orzechów?

Najlepiej w sklepach ze zdrową żywnością, chociaż cena będzie o wiele wyższa. Jeżeli operujesz na studenckim budżecie lub po prostu nie chcesz przepłacać to z zwykłym markecie też są.
(W znanym sklepie na „B” jest opcje prażonych nerkowców w soli, ale to tylko dla tych co formę na lato już zrobili – sorry.)

 Nie przechowuj ich zbyt długo, ponieważ mogą zjełczeć. Orzechy są zdrową i smaczną alternatywą dla słodyczy pełnych cukru, od których szybko się tyje oraz traci energię. Spora zawartość białka oraz właściwości odżywcze i minerały czynią je produktem kompletnym.

Dobra, koniec bzdur. Łapcie tutaj przepis Oli i Mateusza na PRZEPYSZNE PANCAKE'I BANANOWO-ORZECHOWE 🥞🍯🍴

Składniki:
👉 2 banany
👉 2 jajka
👉 80g płatków owsianych
👉 łyżeczka cynamonu
👉 masło orzechowe Nutty Nuts Hazelman

Przepis:
Banany rozgnieć w misce, dodaj 2 jajka i wymieszaj mikserem. Następnie do ciasta dodaj 80g płatków owsianych i łyżeczkę cynamonu. Połącz ze sobą wszystkie składniki suche i mokre. Ciasto smaż na patelni z roztopionym olejem kokosowym. Smaż każdą stronę po 3-4 min. Podawaj z masłem Hazelman i bananami.

fot. Mateusz Szałapski

Dziękuję za uwagę.

KURTYNA.

Dodaj komentarz

Translate »